أنا مين ؟

مش معقول. أنا عملت بلوج إمبارح و دخلت عليه تانى يوم. شكل الموضوع هيستمر لفترة كويسة (يا رب). لازم أستغل هذا الحدث العظيم ف إنى أعرفكم بنفسى بقى. أنا إنسان عادى جداً إتولد فى ظروف عادية جداً لعائلة غير عادية بالمرة. ليه بقى ؟ هبقى أقولكوا بعدين

المهم يعنى، أنا طالب لسة تامم العشرين من عمرى بدرس تجارة إنجليش فى إحدى الجامعات المصرية “العريقة”، و حقيقى طالع عينى. مش علشان الكلية لامؤاخذة صعبة، بالعكس بقى دى سهلة، إنما مش داخلة دماغى خالص. أيه ميزانيات و جداول و قوائم مالية و الهجس ده. لأ و النظرى بتاعها جامد أوى، يقولك عشان تحل مشكلة مفيش حل ثابت. يا راجل ؟ هو أنا همتحن فى الكلام ده ؟ لول. طبعاً بالمنظر ده شكلى بجيب إمتيازات مدام الكلية هبلة للدرجة، إنما الحقيقة المرة إنى مشفتش كلمة جيد جداً ولا مرة و كله يا إما جيد بالعافية يا إما بشيل أوباح. أمال دخلتها ليه ؟ حقيقى معرفش. أهه نصيب.

حياتى من ساعة ما خلصت ثانوية عامة و هى ف النازل. فى كلية مابحبهاش مع ناس معظمهم مبحبوهومش ولا بيحبونى، فى نظام تعليم أفشل منه مفيش. بقيت حاسس إنى عامل زى البقرة و أنا فى الكلية، لأ والله البقرة بتتحلب و تجيب لبن و تنفع الناس، أنا مليش عوزه بعد الكلية و التعليم ده.

أما عن الجانب المشرق من حياتى، ف أنا لعيب كرة سلة (أيوه باسكت يعنى) بشهادة الكل إنى لعيب شاطر جداً لكن حظه سيئ جداً جداً جداً. بالرغم إنى شفت كتير من الرياضة دى لكن لسه بحبها و بلعبها و مستمر و هفضل إن شاء الله مستمر فيها لحد أما يشيلونى من الملعب على نقالة.

نظرتى للحياة إنها عشوائية للغاية. مفيش روشتة ولا وصفة عشان تعيش بيها. كل واحد بيعيشها بطريقته و كل واحد ليه نظرة ماينفعش ينقلها لحد كاملة. زى ما أبهاتنا و أمهتنا كانوا عايزين يعيشونا الحياة زى ما هما عاشوها و مش عاوزينا نغلط زى ما هما غلطوا عشان كدة بيبقوا مقلقين علينا قوى و بيزرعوا فينا إننا لازم نطلع دكاترة أو مهندسين و إلا هنبقى صيع ع القهاوى. لكن مع مرور الأيام الموضوع هيقل لأننا إبتدينا نمشى على طريق الحرية.

أنا هقول كلام كتير يبدو لكم إنه عشوائى زى الحياة إللى أنا عايشها، لكن هيحملكوا معانى كتير مدفونة و حقيقية. كل إللى بفكر فيه دلوقتى، هل بكره هدخل هنا و أكملكوا كتابة ولا هكسل ؟ إدعو معايا و قولوا يا رب.

Posted on June 10, 2011, in Miscellaneous and tagged , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

